Linolja har väldigt god vätförmåga
och suger därför in i torra, porösa
material. När man arbetar med ett linoljefärgssystem
som skall målas på invändiga snickerier
handlar det därför mycket om att skapa en
jämn, ickesugande yta för färdigfärgen.
Denna förutsättning för ett lyckat
måleri gällde även för våra
förfäder och tekniken har därför
utvecklats under århundradena.
Den arbetsgång som togs fram under 1700-1800-talet
och som användes långt in på 1900-talet
för målning av snickerier såg ut
enligt följande:
|
Arbetsbeskrivningar
för målning av Nyproduktion invändigt |
|
|
|
|
Den yta som
skulle målas grundades och bands först med
en grundfärg som byggdes efter hur porös ytan
var.
Därefter schellackerades alla kvistar en eller
två gånger. För att få en jämnt
sugande yta och för att slippa blankfläckar
på schellacken spacklades hela ytan en gång
med ett tunt lager oljespackel som borstades eller glättades
slätt för att man skulle slippa att slipa
i det hårda spacklet. |
Ett första
lager med en pigmenterad linoljefärg påfördes
och slätades med moddlare en gång tvärs
och en gång i träets fiberriktning. Skulle
ytan bli riktigt blank slipade man in färgen i
spackelskiktet med en pimpsten som man delade och använde
som slipkloss. Skulle det bli ett riktigt högklassigt
slutresultat gjordes ytterligare en finbredspackling
och en finslipstrykning av hela ytan. Man avslutade
sedan med en slutstrykningsfärg somblandades med
5-10% hartsolja eller fernissa |
för att bli blank och som fördrevs mycket noggrant
för att det inte skulle bli några rinn eller ojämnheter
i färgen. Skulle ytan dekoreras med en marmorering, ådring
eller bara en kammad lasyr gjordes det på den slipstrukna
ytan som sedan efter tork för att skydda dekorationen
lackades eller fernissades.
Den stora skillnaden mellan gårdagens och dagens
måleri är att vi inte alls lägger samma
kraft på underarbetena utan accepterar att ytan är
ojämn och att trästrukturen lyser igenom. Det
t.o.m. beställs färg idag som skall bli stripig
för att den skall se "gammal" ut trots att
det historiska idealet varit att få det så slätt
och blankt som möjligt.
Det som påverkas mest av att vi inte arbetar som
förr är insugningen i underlaget.
Bredspacklingen som utfördes förr gjorde att man
fick en jämt sugande yta vilket vi inte får idag.
Detta innebär att vi istället får lägga
fler lager färg, åtminstone fläckvis, för
att få till en yta som inte är sugande. Vi kan
inte heller lägga lika tjocka lager schellack som man
gjorde förr eftersom färgen inte suger in på
schellacken och ytan därför blir jämnare
och blankare än omgivande yta vilket syns mycket tydligt
i släpljus. De arbetsbeskrivningar som följer
är gjorda för att slutresultatet skall bli vad
vi idag anser att ett gott måleri skall resultera
i. Eftersom man inte behöver ta hänsyn till någon
eventuell väderpåverkan inomhus, är färgerna
gjorda för att vara övermålningsbara redan
efter något dygn. Eftersom vi idag inte gör samma
underarbeten som man gjorde förr, blir rekommendationen
därför att använda halvblanka färdigfärger
för att minimera att ojämnheter syns i släpljus.
OBS! De Arbetsbeskrivningar som redovisas här
är generella och kan behöva justeras både
mot underlag och önskat slutresultat.
|